Když ptáčka lapají, krásně mu zpívají

Nízké marže, nízké ceny, málo najetých kilometrů a také hodně lží. Na trhu s ojetinami kromě seriózních obchodníků působí i hodně těch, kteří chtějí jen rychle vydělat a spokojenost zákazníků je pro ně vedlejší. Na co je potřeba dát si pozor? 

Podvody s přetočeným tachometrem a uměle staženými kilometry už jsou dnes celkem známé a mnohokrát popsané. Ale stočený tachometr není zdaleka jediné riziko, které na vás může čekat. Když kupujete vůz, na co se soustředíte? Na co dbáte, aby byl nákup transparentní a koupě bezpečná?

Na zajímavou situaci upozornily nedávno Hospodářské noviny v článku ze zákulisí nejoblíbenějšího českého sportu - fotbalu! Prvoligovými fotbalisty oblíbený podnikatel a obchodník s auty Karel Klouda dostal stovky svých zákazníku i velké automobilové dealery do těžké situace. Klouda byl známý svými „dobrými“ kontakty a velmi luxusní automobily uměl sehnat i o desítky procent levněji pro své kamarády a kolegy. 

 

Podle Hospodářských novin problém přišel ve chvíli, kdy byl Klouda 25. ledna nalezen bez známek života, a v tu chvíli se rozjel koloběh byznysového úpadku. Jeho zákazníci si totiž neprověřili, zda jsou zapsáni ve velkém technickém průkazu. Vyskytují se případy, kdy se právoplatní majitelé automobilů začínají hlásit o svá práva a „potenciální škody dotčených lidí se počítají v desítkách milionů korun, pomalu se ukazuje, že jeho obchodní model měl mnohem blíž k investičnímu podvodu než k obchodnímu zázraku,“ uvádí HN.


Kloudův styl podnikání se začal podle HN rychle bortit. Klouda a jeho firma KK AUTOinvest vystupovala před automobilkami jako velkoodběratel a díky tomu se dostal na atraktivní ceny. Díky velké důvěře svých zákazníků vše fungovalo „na dobré slovo“ a tak jeho přátelům a známým stačil pouhý slib, že jak to bude možné, Klouda na ně auto převede. Zaplatili mu zálohu, dostali automobil a už neřešili, jak a kdy se na ně auto přepíše. Klouda často sháněl automobily přes leasingové společnosti a ty se teď domáhají vrácení vozů po koncových zákaznících, kteří za automobily Kloudovi již zaplatili. 

„Objevují se případy, kdy se k jednomu autu hlásí i tři subjekty. Klouda totiž nebyl osamocený hráč, kolem sebe vytvořil prstenec spolupracujících firem, které si auta navzájem financovaly a přeprodávaly, konstatoval HN.“

 

Stejně hojným problémem jako je koupě automobilu s nízkou marží jsou podvody s DPH při dovozu ojetin. Pokud si vyhlédnete automobil dejme tomu z Německa nebo Rakouska prověřte, že za vůz bylo řádně zaplaceno DPH. 

 

Čachry s DPH totiž v praxi fungují následovně: prostředník, kterým je většinou soukromá osoba, koupí vůz v aukčním domě bez DPH, převeze ho do ČR a ani zde nezaplatí příslušnou daň. Zákazníkovi prodá vůz za zvýhodněnou cenu (protože neodvedl 21% DPH). Zákazník vůz nic netušíc využívá. A velmi jednoduše spadne klec: finanční úřad zjistí nedoplatek na DPH a auto může okamžitě zabavit. Podvod je na světě a dovolání se spravedlnosti na původním prodávajícím je v praxi velmi obtížné a zdlouhavé. 

 

Sdružení SOVA proto doporučuje požadovat po prodejcích ojetých automobilů dovážených ze zahraničí potvrzení o zaplacení DPH za kupovaný vůz. A to zejména pokud jde o luxusní auta, která jsou výrazně levnější, než většina srovnatelných vozů na trhu. Jinak riskujete velké komplikace, zabavení vozu a dlouholetý soudní spor s podvodníky,“ zdůraznil Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA.

Pokud si chcete být jisti koupí legálně pořízeného, a hlavně bezpečného vozidla je třeba dodržet několik kroků. Na www.zkontrolujsiauto.cz si jednoduše prověříte vůz podle VIN kódu. Po zadání VIN kódu se vám rozbalí celý seznam údajů o vozidle. Jednoduše zjistíte najeté kilometry, kontrolu stáří a původu vozidla, případná poškození, fotodokumentaci, kontrolu odcizení, financování atd.

 

Jistotu o původu vozidla se zárukou získáte, pokud si budete vozy kupovat u seriózních bazarů, které garantují prověření vozu a případné vrácení peněz v případě odhalené manipulace s tachometrem. Pokud koupíte vůz od prostředníka, který ho má v komisi, budete muset vadu reklamovat u původního vlastníka. Ten může být třeba bílý kůň, tedy najatý prostředník, který zpravidla nebývá k zastižení.

SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů 

Cílem SOVA je pomáhat lidem, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Radí lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. Monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem. Informace o podezřelých vozech také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci několik desítek podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tyto případy se hojně množí a je třeba je bedlivě sledovat.

 

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více